Portfolio

Tussen 2000 en 2016 werkte De Praktijk aan ruim 200 projecten. De Praktijk ontwikkelde onderwijsmateriaal, organiseerde events, maakte publieksprogramma’s, gaf advies, verzorgde research, training, redactie en projectleiding. Hieronder vindt u enkele voorbeelden.

Sander Dekker in testles NWA voor Scholieren

Nationale Wetenschapsagenda

De Nationale Wetenschapsagenda voor Scholieren is een onderwijsproject voor bovenbouw vmbo, havo en vwo. Leerlingen worden uitgedaagd een vraag te stellen waarmee de Nederlandse wetenschap zich volgens hen zou moeten bezighouden. Intussen leren ze hoe je een goede onderzoeksvraag stelt. De beste vragen van elke klas konden in het eerste jaar worden ingezonden; in het … More Nationale Wetenschapsagenda

Vakconferentie WTC

Vakconferentie Wetenschapscommunicatie

De Nederlandse wetenschapscommunicatie is dynamisch, divers en complex. Er zijn geen grote agenda’s en duidelijke hokjes – maar wel veel ideeën, projecten en mogelijkheden. Wij hopen de branche als geheel te helpen innovatiever, efficiënter en effectiever te worden, door verbindingen te smeden en versterken en door van elkaars expertise te leren. Daarom initieerden we in … More Vakconferentie Wetenschapscommunicatie

DJA on Wheels

De Jonge Akademie on Wheels

Een bus vol bevlogen wetenschappers bezocht tussen 2007 en 2012 enkele tientallen scholen voor voortgezet onderwijs. Rondom het thema eten daagden zij leerlingen uit om na te denken, vragen te stellen, te twijfelen, te onderzoeken, samen te werken, te experimenteren en uit te leggen: een soort sportdag, maar dan voor je hersenen, volgens dagpresentator Victoria … More De Jonge Akademie on Wheels

20100924233736_MG_3339

Discovery Festival

Discovery Festival was een jaarlijkse nacht met live muziek, live wetenschappelijk onderzoek, DJ’s, VJ’s, cocktails, film, installaties, performances, experimenten, visuals, games, presentaties en meer. In 2006 vond de eerste Discovery-nacht plaats in Amsterdam, een initiatief van Praktijk-directeur Alex Verkade, ex-directeur Yuri Matteman en vier bevriende wetenschappers. Sindsdien trekt het evenement jaarlijks 1000-2000 bezoekers en veel … More Discovery Festival

afbeelding004

Gereedschapskist WTC met kinderen

Steeds meer wetenschappers gaan de klas is, leiden jongeren rond op hun werkplek of geven een kinderlezing. Inmiddels is steeds meer bekend over communiceren met kinderen en jongeren in het algemeen, en over praten over wetenschap in het bijzonder. De Praktijk ontwikkelde in opdracht van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen een serie gereedschappen die … More Gereedschapskist WTC met kinderen

Expeditie Moendoes

Expeditie Moendoes

Expeditie Moendoes is een spel waarmee leerlingen in een uur kennismaken met de essentie van wetenschappelijk onderzoek. Er is geen voorkennis voor nodig. Leerlingen spelen een team wetenschappers dat stuit op een onbekende planeet. De Praktijk bedacht en ontwikkelde het spel in opdracht van De Jonge Akademie, voor de onderbouw vmbo/havo/vwo. Expeditie Moendoes is al … More Expeditie Moendoes

460x foto2010

KNAW Onderwijsprijs

De KNAW Onderwijsprijs is, sinds de eerste editie in het schooljaar 2008-2009, de grootste profielwerkstukprijs van Nederland. De Praktijk startte het project op, coördineerde het in de eerste jaren en droeg de organisatie gaandeweg over aan de KNAW, de opdrachtgever. In 2012 begeleidde De Praktijk de overgang naar digitaal inzenden. Er zijn twaalf prijzen per … More KNAW Onderwijsprijs

WURMOOC

MOOC – Op naar een biobased samenleving

In deze zesdelige online lessenserie maken leerlingen 5/6 vwo door middel van filmpjes kennis met de biobased economy. In filmpjes vertellen verschillende hoogleraren en onderzoekers van Wageningen University over de biobased economy, waarin hernieuwbare, duurzame grondstoffen op basis van biomassa de dienst uitmaken. Vragen als “Wat zijn potentiële bronnen van biobrandstof?”, “Hoe kunnen bacteriën ingezet … More MOOC – Op naar een biobased samenleving

1 erytrocyt trombocyt leukocyt

Bloed en Afweer

Bloed en Afweer is een onderwijsproject over bloed. Er is lesmateriaal voor zowel bovenbouw havo/vwo, als voor vmbo. Het materiaal bestaat uit vier lesstofvervangende modules waarin de thema’s bloed(groepen), donatie, afweer en immuniteit aan bod komen, in twee tot vier lesuren per module. Bij het lesmateriaal hoort een uniek practicum met echt humaan bloed geleverd … More Bloed en Afweer

SGE

Spel van de Gouden Eeuw

Het Spel van de Gouden Eeuw is een gratis spel voor iPhone/iPad, Windows, Android devices en iOS. Alles bij elkaar duurt het spel een uur, maar je kunt het tussendoor wegleggen en dan weer verder gaan. In de game – met spelregels gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit Utrecht – ben je een beginnende … More Spel van de Gouden Eeuw

speeljerijk

Speel je Rijk

Voor de VPRO bedacht De Praktijk in 2004 Speel Je Rijk, een zeer vroeg citizen science / public engagement project en het eerste Nationaal Experiment van de VPRO. Samen met speltheorie-onderzoekers Arno Riedl en Martijn Egas, en programmeur Pieter van Beek ontwikkelden we een online game voor de VPRO-website. Spelers namen het tegen elkaar op … More Speel je Rijk

slide_20

DisWis

DisWis was een serie van 40 vwo-lesuren over discrete wiskunde, gegeven door wiskundestudenten. De Praktijk ontwikkelde het onderwijsmateriaal en organiseerde de gastlessen in opdracht van Spinozawinnaar Lex Schrijver (CWI en UvA). De studenten vertelden ook over werk na de studie. Verder werden excursies naar het bedrijfsleven georganiseerd. DisWis resulteerde in sterk verhoogde interesse voor een … More DisWis

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Genes in a Bottle

In 2006 ontwikkelde De Praktijk de activiteit Genes in a Bottle, voor het eerste Discovery Festival. Sindsdien kregen bezoekers van allerhande festivals hun eigen DNA in een miniflesje aan een halskettinkje mee naar huis. Uit speeksel van de bezoekers isoleerden we in ongeveer een uur ter plekke het DNA. Genes in a Bottle was gebaseerd … More Genes in a Bottle

ABTS 2013 Leiden 01

Bridge to Employment

Van september 2012 tot maart 2015 vond het internationale onderwijsprogramma Bridge to Employment (BTE) voor het eerst plaats in Nederland. Op initiatief van Janssen Biologics en in samenwerking met ROC Leiden en De Praktijk kreeg een groep vmbo-leerlingen van het Da Vinci College in Leiden een uniek programma voorgeschoteld. Het les- en activiteitenprogramma gaf inzicht … More Bridge to Employment